„Spálený tisk“ je problém, se kterým se můžete čas od času setkávat v ulicích měst v podobě reklamy na fasádách či oknech budov, které vypadá jako kdyby jí zasáhl požár. Někdy je vidět jev jen částečně hlavně na tmavých místech tištěné grafiky, jindy je reklama „spálená“ zcela. Tomuto problému lze však velmi jednoduše předcházet. Zde více než jinde platí pravidlo za více peněz více muziky.
K efektu spáleného tisku dochází ze dvou důvodů. Jeden je technologický – tedy že dodavatel tiskoviny (tiskárna) nedodržela předepsaný technologický postup tedy po vytištění grafiky je potřeba tiskové médium (např. samolepicí fólii) nechat tzv. odvětrat. Médium je nutné po tisku rozvinout a umístit do vertikální polohy, díky které se z inkoustu vypaří přebytečný rozpouštědla, která mohou při nedostatečné vaporizaci vytvořit po zalaminování tiskoviny mikroskopickou kapsu a ta může na přímém slunci „shořet“.
Dalším varianta se kterou se můžete setkat je nesprávné použití tiskového média a krátkodobé laminaci. Tento jev se obvykle projevuje tím, že primárně tmavé části tiskové grafiky propálí skrz horní vrstvu laminace poté, co tato vrstva ztratí svou schopnost filtrovat UV záření.
Při analýze tohoto jevu je důležité nejdříve porozumět procesu laminace a vlivu UV záření na tiskové médium. Laminace je proces, při kterém se na tiskovou grafiku aplikuje tenká vrstva ochranného materiálu, často transparentního filmu, za účelem zvýšení odolnosti vůči poškrábání, vlhkosti a UV záření. Tiskové médium může být například vinyl, polyester nebo jiný materiál vhodný pro reklamní grafiku.
Problém „spáleného tisku“ také nastává v situacích, kdy není dodržena správná doba nebo teplota laminace, což může vést k nedostatečnému spojení mezi vrstvami tiskové grafiky a laminátu. Tím se vytvoří prostor pro průnik UV záření a jeho působení na tmavé části tiskové grafiky.
Existuje několik možných způsobů, jak tento problém řešit nebo předejít mu.
Vy jako zákazník byste měli trvat na tom aby:
- Byl dodržen technologický čas pro správné vytěkání rozpouštědel obsažených v inkoustu. Z tohoto důvodu není možné vytištěnou grafiku ihned zalaminovat. Doporučená doba „schnutí“ je 24 hodin u světlé, 48 hodin u tmavé a syté grafiky. Pokud na svou vytištěnou grafiku spěcháte zvolte náš odolný UV tisk, který lze aplikovat téměř ihned po vytištění.
- Byla vybrána správná laminační fólie: Je důležité zvolit laminaci s odpovídající odolností vůči UV záření a dostatečnou životností pro veknotvní aplikace.
Kolegové tiskaři, pokud chcete přecházet efektu spáleným tiskům řiďte se také doporučeními níže, ušetří Vám mnoho následných starostí:
- Správná aplikace laminace: Dodržování doporučené doby a teploty laminace uvedené v technických listech je klíčové pro zajištění pevného spojení mezi vrstvami.
- Používejte UV stabilizovaného tiskového média: Volba tiskového média s integrovanou ochranou proti UV záření může snížit riziko spálení tisku. Proto se pro exteriérové aplikace vyvarujte monomerům.
- Testování a ladění tiskového procesu: Pravidelné testování a kalibrace tiskárny mohou pomoci identifikovat potenciální problémy včas a minimalizovat riziko vzniku spáleného tisku.
- Edukace personálu: Školení techniků v digitální tiskárně o správných postupech při laminaci a vlivu UV záření může vést k prevenci tohoto problému.
Pro aktuální informace a přesné postupy je vždy vhodné konzultovat s výrobcem tiskáren, tiskového média a laminátu, aby bylo dosaženo optimálních výsledků a minimalizováno riziko vzniku spáleného tisku.
Shrnutí – z výše uvedeného vyplývá, že ušetřené peníze za výběr levnější krátkodobé tiskové fólie a příslušné laminace se nemusí časem vyplatit. Jsou evidovány i případy, kdy nevhodně zvolená fólie na okně způsobila prasknutí skleněné výplně což v konečném důsladku bylo finančně mnohem náročnější než přípatek za dostatečně kvalitní a odolnou reklamní fólii. Z tohoto důvodu jsou na trhu k dispozici jak krátkodobé interiérové tak i dlouhodobé exteriérové fólie jejichž výběr určitě nepodceňujte. My v OffSignu se Vás vždy ptáme pro jaký účel bude Vaše nová reklama použita a jak dlouho mý být na daném místě umístěna právě z důvodů, abychom šetřili Vaše budoucí náklady spojené s nepříjmenými komplikacemi, mezi které jev „spáleného tisku“ bezesporu patří.
Zdroje fotografií: pgc.com.au signs101.com